Úspěchy studentů v soutěžích:
9. 4. 2024 student našeho gymnázia Samuel Zubák vyhrál 1. místo v krajském kole Dějepisné olympiády, které se konalo v Předmostí u Přerova.
3. 4. 2024 tým studentů – Leona Glauderová, Martin Smital a Jan Růžička – získal 2. místo v krajském kole Dějepisné soutěže studentů gymnázií ČR a SR.
BLAHOPŘEJEME!
Mosty znám – Tematický den 10. 5. 2023
Jsou vynálezy lidského ducha posouvající nesčetné generace druhu Homo o velký skok dopředu, k dnešku. Vynálezy dobré. Třeba pěstní klín, jakékoliv zařízení, co dokáže rozdělat oheň, písmo, knihtisk, žárovka, penicilín, žvýkačka či párek v rohlíku… Či zlé, především ty, které si člověk uzpůsobil k zabíjení člověka. Jmenovat netřeba.
Za jeden z těch velkých si dovolíme označit most. Obyčejný most, který už vlastně ani nevnímáme, když po něm šlapeme z jednoho břehu řeky na druhý. A v přeneseném významu už nemusí nutně spojovat jen ty dva břehy, ale takovými mosty se mohou stát i lidé, kteří spojují lidi s lidmi.
Ve středu 10. 5. 2023 jsme na naší škole změnili zaběhnutý harmonogram řídící se vyučovacím rozvrhem a pro studenty vyšších ročníků gymnázia připravili další z oblíbených tematických dnů. Prvním a rozhodujícím zadáním, které jsme chtěli naplnit, bylo, že pro jednou zaplašíme myšlenky na všechny ty nepříjemné domácí i světové politické či ekonomické turbulence, epidemie, války a jiné „hrůzy“ a budeme hledat něco, co lidi spojuje, co přispívá k pocitu bezpečí a štěstí.
Pro téměř čtyři sta studentů bylo připraveno devět druhů dílen nejrůznějšího zaměření od tvůrčího zpracování skutečných příběhů lidí, kteří dokázali podat pomocnou ruku, vyjít ze své komfortní zóny a překonat nepřátelství v dílně dějepisu a ZSV, přes pátrání po společné genetické informaci a její pouti světem v dílně biologie a zeměpisu, hledání společných zájmů a pohled očima druhé strany v dílně angličtiny, stavbu reálných i papírových mostů ve spolupráci s ČVUT Brno v dílně fyziky, společného zpívání v dílnách hudební výchovy a cizích jazyků, dobrodružství ve tmě v dílně němčiny, až po skutečné překonávání překážek v dílně tělesné výchovy. Do všech dílen byli žáci namícháni z různých tříd a typů studia tak, aby se navzájem poznali a navázali kontakt napříč ročníky. Vše zpříjemnil i přestávkový hudební program žákovské kapely. Závěr pak patřil vystoupení hudební dílny a společnému lidskému řetězu kolem atletického oválu.
Pro přiblížení aktivit uvádíme stručné anotace, kterými jsme chtěli zúčastněné přilákat, aby se přihlásili právě do té „naší“ dílny:
DĚJEPIS A ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD: PODANÉ RUCE:
Dva stateční muži ve dvou životních osudech se postaví totalitní moci, aby pomáhali potřebným a přenášeli je někam na druhý, lepší břeh.
Organizace neohrožených mužů a žen zachraňuje v nejzapadlejších koutech světa lidské zdraví a životy.
A konečně, až neuvěřitelný příběh několika hodin, ve kterých alespoň na chvíli zapomenou na hrůzy války dvě na život a na smrt znepřátelené jednotky vojáků.
Přijďte zapátrat v historii i v současnosti po člověčích mostech. Přijďte se seznámit s lidmi, kteří často nemysleli a nemyslí na sebe, ale na jiné.
BIOLOGIE A ZEMĚPIS: NAPŘÍČ KONTINENTY:
Mosty nespojují jen dva břehy řeky… Přijďte nám pomoci postavit mosty mezi předměty zeměpis a biologie. S jednou velice známou komoditou spojíme světové kontinenty, propojíme geny v populacích a chybět nebudou ani mosty fyzické.
ENGLISH WORKSHOP: BRIDGES:
In the English workshop we will explore what happens when we stand on the opposite banks of the river and look for possible ways to build a ‘bridge’ to be able to see the situation from the other person’s perspective. We will work in teams, use roleplay (BDSM), learn about helpful strategies and build a few ‘bridges’.
FYZIKA: PAPÍROVÉ MOSTY:
Chcete si vyzkoušet, kolik unese most postavený z papíru? Na této dílně si z omezeného množství materiálu postavíte vlastní most a otestujete jeho nosnost. Pro nejlepší budou připraveny drobné odměny .
FYZIKA: VESELÉ MOSTY:
Zajímá vás konstrukce mostů? Chcete se seznámit s vybranými významnými konstrukcemi mostů postavených u nás i v zahraničí, vyzkoušet si své kreativní myšlení a pomocí stavebnice si některý model i postavit? Pak je tu naše dílnička, kterou pro vás připravila předmětová komise fyziky ve spolupráci se Stavební fakultou VUT v Brně. Její vědečtí pracovníci stavebnici vyvinuli a přijedou dílničku vést osobně!
RUŠTINA, FRANCOUZŠTINA, ŠPANĚLŠTINA: PÍSNIČKY SPOJUJÍ LIDI RŮZNÝCH NÁRODNOSTÍ:
Je jedno, jestli zpíváte česky, německy, španělsky, francouzsky nebo rusky, většinou se všichni pobavíme. Pojďte se tedy spojit a zazpívat si několik písniček v několika jazycích a naučit se pár nových slovíček z jiných jazyků.
NĚMČINA: DAS ABENTEUER IM DUNKELN (DOBRODRUŽSTVÍ VE TMĚ):
Česko-německý program s interaktivními hrami pro zábavu a poučení. Účastníci si přinesou šátek/šál a sportovní obuv. Určeno pro žáky, kteří mají za sebou alespoň rok výuky němčiny.
VÝTVARNÁ VÝCHOVA A ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD: MOSTY MEZI CTNOSTMI A NEŘESTMI ANEB MÉ SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY:
Podíváme se z psychologického hlediska na naše slabé a silné stránky, projdeme si Ctnosti a neřesti sochaře Matyáše Brauna a závěrem se pokusíme vyrobit masky a (nikdo není černobílý) ty naše ctnosti a neřesti přemostit.
HUDEBNÍ VÝCHOVA: HUDBA NEZNÁ RASY ANI NÁRODY, TA TO BERE ŠMAHEM (Z. Svěrák)
Zpěv, hra na nástroje, tanec. K tomu deštníky, nafukovací balónky, noviny, míče, BW. Prostě zábava pro každého napříč světem hudby.
TĚLESNÁ VÝCHOVA: SLACKLINE A NÍZKÉ LANOVÉ PŘEKÁŽKY
Slackline je balancování, chození a skákání po 50 mm širokém popruhu napnutém například mezi stromy. Dále se můžete těšit na nízké lanové překážky, kde prověříte sílu, obratnost a koordinaci.
A ještě několik příkladů zpětné vazby od samotných žáků z dílen dějepisu a základů společenských věd: (ponecháno bez jazykové úpravy)
Pokuste se vyjádřit pocity, které vám v souvislosti s tím, co jste se dozvěděli, běží hlavou. Co byste se ještě chtěli dozvědět?
· Moc se mi líbilo zpracování textů; práce ve skupině s novými lidmi nakonec nebyla tak nepříjemná, jak jsem si myslela
· Lidskost, skrz to, že spousta z nás se liší, něco nás spojuje.
· Takové příběhy lidí mi přijdou mnohem zajímavější než drcení událostí v dějepise. Myslím, že nejdůležitější je vidět, co se těmto lidem stalo a spojovat si souvislosti.
· Bylo by zajímavé mít k tomu i nějaké fotografie, doopravdy vidět lidi, o kterých jsme mluvili.
· Lidé jsou schopni udělat jeden pro druhého velmi mnoho, mnoho lidí má zájem o to, dělat tento svět lepším místem a umí se vypořádat s mnoha situacemi, které se zdají nemožné překonat.
· Jsem ráda, že jsem si mohla vyzkoušet nový styl práce ve skupinách.
· Líbilo se mi, že nebyly všechny ze stejného období, ale rozprostřené po celém 20. století.
· Učit se o projevech laskavosti je mnohem smutnější než se učit o brutálních věcech. U těch dobrých totiž vždy najdeme něco, co je zničilo – Wintonův poslední vlak, obnovené boje kdesi frontě po oslavách Vánoc…
· Víra v to, že lidé mohou být nezištně dobří.
· Vděčnost za dobu, ve které žiju. Soucit k lidem, kterým bylo ukřivděno. Vděk za ty, kteří se rozhodli pomáhat ukřivděným.
· Existuje spousta hrdinů, o kterých ani nevíme a stovky, tisíce lidí jim vděčí za svůj život.
· Bylo to zajímavé. A moc emotivní. Nevěděla jsem, že se něco takového stalo a chtěla bych znát podrobněji, jak probíhá péče v takových komplikovaných oblastech.
· Všechny příběhy mě zaujaly. Chtěla bych se o jejich tématu dozvědět více. Prezentace nám umožnily náhled do té doby a jak to probíhalo a já bych se ve svém zájmu chtěla dozvědět více.
Projekt: Erasmus+ Něco jsme ztratili, něco získali a stále se máme rádi…, registrační číslo projektu 2020-1-CZ01-K229-078272-1 ve spolupráci s Bilingvním gymnáziem Milana Hodži v Sučanech
17. 3. 2023 přednáška PhDr. D. Švec: Čeští piloti v RAF a za komunismu.
Přednášky se zúčastnilo sedm tříd vyššího gymnázia. Těma bylo dramatické osudy našich letců za protektorátu, války s ještě dramatičtější dohrou po komunistickém převratu 1948.
Výstava: Jiří Doležel: Češi v Americe – exil/emigrace 1938/9 – 1948 – 1968
7. 11. 2019 – 7. 12. 2019
Odcházíte. Necháváte za sebou své jistoty: rodiče, děti, přátele, práci, domy, kariéru… Co vás čeká? Jak a kde přejdete státní hranici? Kdo vás převede? Co si s sebou vezmete? Řeknete o svém odchodu známým, rodičům? Ujme se vás někdo? Pomůže? Co budete dělat? Kam půjdete? Která země vás přijme? Jak dlouho budete čekat v uprchlických táborech? Na co se můžete spolehnout? Jaké máte představy o svém životě v neznámé zemi? Otázky, které se určitě honily hlavou pamětníkům portrétovaným na výstavě. Oni však na ně museli najít odpovědi. Jaké byly? Vydejme se po stopách paměti útěků, hledání a nalézání nových začátků, nových životů. Jaký byl život ve svobodné, ale neznámé společnosti (v tomto případě USA)? Co jim dal a vzal odchod do nejistoty?
S pomocí pracovních listů se v hodinách dějepisu seznamujeme s inspirujícími příběhy emigrantů, kteří nejen utíkali, ale mnohdy se po roce 1989 vraceli, aby pomáhali při obnově demokracie. Znáte podobný příběh ze svého okolí, rodiny, přátel? Seznamte s ním spolužáky, zpracujte jej. Pomozte nenechat upadnout v zapomenutí naši nedávnou minulost.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Ocenění vítězů XI. ročníku mezinárodní dějepisné soutěže EUSTORY
Od roku 2000 mají studenti středních škol České republiky možnost zapojit se do soutěže Eustory. V současnosti se projektu účastní již 15 evropských států.
http://www.eustory.cz/oceneni-vitezu-xi.-rocniku-souteze-eustory
V Centru PANT v Ostravě proběhlo v pátek 11. 10. 2019 slavnostní vyhlášení cen XI. ročníku EUSTORY. Ceny předal herec Ondřej Malý, režisérka Marta Nováková a předseda spolku PANT Petr Pánek. Za Ostravskou univerzitu promluvila Nina Pavelčíková. Vítězové a jejich učitelé měli možnost zúčastnit se exkurze po ostravských památkách a navštívili také Dolní oblast Vítkovic.
Výherci mají kromě ocenění v národním kole také možnost zúčastnit se některého z mezinárodních kempů, jejichž celý pobyt bude hrazen z prostředků Körberovy nadace. V České republice byl organizátorem prvních šesti ročníků soutěže Ústav pro soudobé dějiny ve spolupráci s Asociací učitelů dějepisu ČR a pod záštitou čestného předsedy Akademie prof. Rudolfa Zahradníka. Dosavadních ročníků se zúčastnilo na 700 studentů z více jak 150 středních škol ze všech krajů České republiky.
Student našeho gymnázia Adam Niessner obsadil 5. – 6. místo. Vypracoval pod vedením Mgr. R. Havelkové odbornou práci na zadané téma „Místo, osobnost či událost, které utvářely historii“.
BLAHOPŘEJEME!
Studenti naší školy sametově bourali totalitu.
V tomto roce si připomínáme výročí událostí z listopadu 1989, výročí sametové revoluce.
15. května jsme uspořádali na naší škole tematický den, ve kterém jsme chtěli přiblížit žákům nižších ročníků osmiletého a šestiletého typu studia dobu před touto významnou společenskou změnou, život v 70. a 80. letech, a také atmosféru těch listopadových dní před třiceti lety. Neměli jsme ambici prožít s nimi neprožitelné, ale přitažlivou formou upozornit na život v totalitě.
Vnímání rozdílů mezi totalitou a demokracií, odpovědi na otázky, zda jsou svoboda a demokracie stálou hodnotou a zda o ně můžeme přijít, to byl stěžejní cíl, který jsme si stanovili, a myslím, že i splnili.
Připravované aktivity jsme postavili na vzpomínkách pamětníků v přesvědčení, že zážitky a pocity starších členů rodiny z doby před více než třiceti lety, jejich zkušenosti, o kterých se mnohdy doma ani nemluví, jsou tou nejlepší cestou, jak dnešní dospívající generaci zaujmout a dospět s ní k zamyšlení nad rysy společnosti, ve které žili její blízcí.
Tematický den probíhal ve dvou typech dílen. V dějepisné dílně žáci sdíleli různými způsoby (komiks, živý obraz, dobová reportáž či interview…) své poznatky z rozhovorů s pamětníky. Naší snahou bylo, aby si uvědomili hodnotu svobody a rovných příležitostí, aby se současně učili formulovat své názory, vyjádřit své postoje, naslouchat druhým.
V přestávce mezi bloky jsme postavili kolem školy jeden ze symbolů listopadu 1989 – zeď z papírových krabic popsaných dobovými hesly a pokreslených nejrůznějšími obrázky.
V dílně anglické kolegové aplikovali metodu integrace výuky cizího jazyka a obsahu jiných vzdělávacích předmětů. Inspirovali studenty charakterem konstruktivní a nenásilné změny v rámci událostí roku 1989 k projektové tvorbě (poster – plakát), v níž se anglicky vyjadřovali, jak by mohli přispět ke zlepšení života ve své komunitě.
Po skončení obou bloků dílen žáci s nesmírným nasazením pracně postavenou zeď sametově zbourali.
Jan Dvorský, Silva Sýkorová, Hana Mádrová, Jiří Glos
________________________________________________________________________________________________________________________________
Citát
Historie nás učí, že lidé a národy se chovají moudře teprve tehdy, když vyčerpali všechny ostatní možnosti.
Abba Eban