Virtuální prohlídka
Virtuální prohlídka
Předmětová komise: Informatika
Předmětová komise:
Informatika

Studijní informace

Povinný předmět Informatika (podle nového ŠVP)

Předmět informatika dává prostor všem žákům porozumět tomu, jak funguje počítač a informační systémy. Zabývá se automatizací, programováním, optimalizací činností, reprezentací dat v počítači, kódováním a modely popisujícími reálnou situaci nebo problém. Dává prostor pro praktické aktivní činnosti a tvořivé učení se objevováním, spoluprací, řešením problémů, projektovou činností. Pomáhá porozumět světu kolem nich, jehož nedílnou součástí digitální technologie jsou.

Hlavní důraz je kladen na rozvíjení žákova informatického myšlení s jeho složkami abstrakce, algoritmizace a dalšími. Praktickou činnost s tvorbou jednotlivých typů dat a s aplikacemi vnímáme jako prostředek k získání zkušeností k tomu, aby žák mohl poznávat, jak počítač funguje, jak reprezentuje data různého typu, jak pracují informační systémy a jaké problémy informatika řeší.

Škola vnímá jako jednu ze svých priorit orientaci na informatiku a technologie, proto jsou do výuky zařazeny základy robotiky jako aplikovaná oblast, propojující informatiku a programování s technikou, umožňují řešit praktické komplexní problémy, podporovat tvořivost a projektovou činnost a rozvíjet tak informatické myšlení.  

 Seminář z informatiky

Volitelný předmět seminář z informatiky (předmaturitní ročníky) je určen pro žáky předmaturitních ročníků. Podobně jako v předmaturitním ročníku je zpracován pro maturitní ročníky i volitelný předmět seminář z informatiky (maturitní ročníky). Volitelné předměty na sebe volně navazují a je povinný pro složení maturity z IVT, doporučený pro VŠ technického směru, velmi doporučený je pro VŠ s tématikou IT.

Hlavním zaměřením semináře je výuka programování, která probíhá od úplných základů na příkazovém řádku až po tvorbu aplikací ve Windows a webových aplikací. Výuka probíhá ve velmi příjemném programovacím jazyce C# na platformě .NET. V rámci semináře je také zopakování a prohloubení práce s kancelářskými aplikacemi (textový procesor, tabulkový procesor) a s databázemi (využití SQL). Dále se seminář věnuje tvorbě webových aplikací pomocí jazyka HTML, kaskádových stylů CSS a programování na straně klienta v JavaScriptu. V semináři se věnuje také pozornost otázce hardwaru. Problematika jednotlivých kapitol je zpracována na adrese https://projektysipvz.gytool.cz/

Aplikovaná informatika

Volitelný předmět je koncipován jako jednoletý. Žák si jej může zvolit buď v předmaturitním nebo maturitním ročníku, ale vždy jen v jednom z nich (žák si nemůže volit tento seminář dva roky po sobě).

Počet hodin tohoto předmětu se nezapočítává do celkového počtu hodin předmětu Informatika a výpočetní technika. Účast žáka v tomto předmětu jej tedy neopravňuje k přihlášení k maturitní zkoušce z předmětu Informatika a výpočetní technika.

Předmět aplikovaná informatika se vyznačuje vyšším stupněm specializace na specifickou část oboru Informatika a nepokrývá všechny tematické okruhy maturitní profilové zkoušky z předmětu informatika a výpočetní technika. Předmět je zejména určen těm žákům, kteří chtějí zvýšit své kompetence v oblasti standardních kancelářských programů pro jejich další osobní i profesionální život.

Cílem předmětu aplikovaná informatika je zdokonalení práce s počítačem, rozložená do sedmi základních modulů – základy IT, používání PC a správa souborů, textový editor (Word), tabulkový kalkulátor (Excel), příprava prezentací, databáze a služby informační sítě, které jsou požadovány pro další studium na vysokých školách a v pracovním procesu. Seminář umožňuje žákům případné získání mezinárodně uznávaného certifikátu ECDL.

Databáze

Volitelný předmět je koncipován jako jednoletý. Žák si jej může zvolit buď v předmaturitním nebo maturitním ročníku, ale vždy jen v jednom z nich (žák si nemůže volit tento seminář dva roky po sobě).

Počet hodin tohoto předmětu se nezapočítává do celkového počtu hodin předmětu Informatika a výpočetní technika. Účast žáka v tomto předmětu jej tedy neopravňuje k přihlášení k maturitní zkoušce z předmětu Informatika a výpočetní technika.

Předmět databáze se vyznačuje vysokým stupněm specializace na specifickou část oboru Informatika a nepokrývá všechny tematické okruhy maturitní profilové zkoušky z předmětu informatika a výpočetní technika. Předmět je zejména určen těm žákům, kteří chtějí zvýšit své kompetence v oblasti práce s databázemi dat a jejich zpracováním pro jejich další osobní i profesionální život.

Volitelný předmět databáze seznámí žáky s prostředím moderních databází, teorii databází od základních pojmů jako entita nebo klíč přes relace a integritní omezení po databázové modely a transakční mechanismy, naučí prakticky a účinně ovládat nástroj na správu relačních databází MS Access, základy dotazovacího jazyku SQL a předvede tvorbu třívrstvé aplikace v prostředí programovacího jazyka C# a databázového nástroje MS Access.

Počítačová grafika a 3D modelování

Volitelný předmět doplňuje výuku předmětu informatika a výpočetní technika a je koncipován jako jednoletý. Volitelný předmět počítačová grafika a 3D modelování (předmaturitní ročníky) je určen pro žáky předmaturitních ročníků. Podobně jako v předmaturitním ročníku je zpracován pro maturitní ročníky i volitelný předmět počítačová grafika a 3D modelování (maturitní ročníky). Volitelné předměty na sebe volně navazují.

Počet hodin tohoto předmětu se nezapočítává do celkového počtu hodin předmětu Informatika a výpočetní technika. Účast žáka v tomto předmětu jej tedy neopravňuje k přihlášení k maturitní zkoušce z předmětu Informatika a výpočetní technika.

Žáci jsou vzděláváni v oblasti vektorové a rastrové grafiky, získávání grafických materiálů pomocí digitálního fotoaparátu a 3D modelování. Stěžejním učivem je ovládání vektorového a rastrového grafického editoru, tvorba a tisk 3D modelů.

Cílem vzdělávání je naučit žáky pracovat se základními programy rastrové a vektorové grafiky a využívat tyto programy pro tvorbu praktických grafických návrhů. Žáci získají rozšířené poznatky z oblasti 3D grafiky, využívají při práci vhodné softwarové vybavení. Nedílnou součástí výuky je snaha o kultivaci grafických návrhů. Vyučující přistupuje k výkladu a k praktickým činnostem s ohledem na rozdílný stupeň dovedností jednotlivých žáků v práci s počítačem, případně i na zájmy žáků o probíraná témata.

Robotika

Volitelný předmět je koncipován jako jednoletý. Žák si jej může zvolit buď v předmaturitním nebo maturitním ročníku, ale vždy jen v jednom z nich (žák si nemůže volit tento seminář dva roky po sobě).

Počet hodin tohoto předmětu se nezapočítává do celkového počtu hodin předmětu Informatika a výpočetní technika. Účast žáka v tomto předmětu jej tedy neopravňuje k přihlášení k maturitní zkoušce z předmětu Informatika a výpočetní technika.

Volitelný předmět Robotika umožní žákům identifikovat, popsat a pochopit základní algoritmické konstrukce v běžné praxi. Prostřednictvím cíleného řízení chování robota pomocí příkazů v grafickém prostředí i pomocí kódu si žáci prohloubí povědomí o funkčnosti elektroniky, která nás obklopuje. Žáci jsou vedeni tak, aby zvládli základní příkazy programovacího jazyka, včetně jejich správného použití v požadovaných situacích. Důraz je kladen na přesné pochopení zadání a jeho následné řešení s využitím robotů.

Témata profilové části maturitní zkoušky

Předmětová komise:
Informatika